راهبردهایی برای آموزش و پرورش کودکان تیز هوش در خانه و مدرسه

 

راهبردهایی برای آموزش و پرورش کودکان تیز هوش

در خانه و مدرسه

_ فشرده سازی برنامه های آموزش در حیطه های مرتبط با علاقه کودکان.
_ ایجاد زمینه برای کسب دانش و تجارب بیشتر در خانه و مدرسه
_ فراهم کردن فرصت برای تمرکز و مطالعه عمیق دانش آموز در حوزه های مرتبط با علاقه آنان .
_ ایجاد زمینه برای سرعت بخشیدن به یادگیری و رشد مهارتهای مرتبط با یادگیری .
_ تسریع و غنی سازی برنامه های آموزشی در خانه و مدرسه برای علاقه و نیاز کودک .
_ رشد خلاقیت و مهارت حل مسئله به وسیله فراهم نمودن شرایط لازم در خانه و مدرسه .
_ تشویق کودکان به مباحثه ، طرح پرسش وارائه راه حل های مختلف برای یک مسئله.
_ آموزش مهارت های اجتماعی متناسب با سن کودکان و تشویق آنان به مشارکت در فعالیت های گروهی .
_ آموزش مهارت های زندگی به کودکان و رفتار مناسب اولیا با یکدیگر در حضور کودک .
_ بهره گیری از معلمان و مربیان مجرب و بازخورد مناسب مربیان باعث ارتقای دو چندان توانایی این کودکان خواهد شد.
_ توجه به برنامه های تفریحی مناسب و استفاده از اوقات فراغت مانند ورزش و...
_ نداشتن توقعات بیش از حد در آموزش مهارتهای مختلف زبان ، موسیقی و .. به صورت همزمان.
_ بهره گرفتن از تکنولوژی هایی همچون ، رایانه ، فیلم های آموزشی مناسب ، اینترنت و...

توصیه برای برخورد با کودکان تیزهوش

کودکان تیزهوش از لحاظ رفتار و کردار با سایر کودکان هم سن و سال خود تفاوت دارند. این کودکان برعکس سایر کودکان سعی می کنند بدون در نظر گرفتن هیچ گونه آسیبی برای رسیدن به هدف خود و آنچه که در ذهنشان می گذرد، تلاش کنند. البته این موضوع اگر با برنامه زیری والدین پیش رود، موجب رشد دو چندان کودک خواهد شد.
کوکان تیز هوش ضمینه خوبی دارند تا نخبه شوند و حتی در مواردی دیده شده که اگر این کودکان را در مسیر صحیح هدایت کنند، به اختراعاتی دست می زنند، که بشریت تا به حال به عمر خود ندیده است.
*کتابخانه تاسیس کنید
 یکی از راه های که والدین می توانند فرزندان تیزهوش خود را به سمت درست هدایت کنند، تاسیس کتابخانه است، چراکه آمار و اطلاعات نشان داده کودکان تیز هوش علاقه وافری به خواندن مطالب غیر درسی دارند و چناچنچه این مطالب غیر درسی در فضای آموزشی سرمایه گذاری شود، بازده بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)


چرا اولیا در مشارکت با مدرسه جدی نیستند؟

چرا اولیا در مشارکت با مدرسه جدی نیستند؟        

منبع:www.zibaweb.com

      « مشارکت های مردمی» یکی از عبارتهایی است که امروزه در آموزش و پرورش رایج  شده و منظور از آن شیوه هایی است که به وسیله ی آن ها مردم با استفاده از  توانایی های خود ، خدمات کمی و کیفی به آموزش و پرورش ارائه می دهند. از آنجا  که منابع دولتی برای امر مهم آموزش و پرورش محدود و جمعیت جوان کشور رو به  افزایش است ، ضرورت استفاده از مشارکت های مردمی بیش از گذشته احساس می شود.متولیان آموزش و پرورش در سطح کلان برآن شده اند ، ضمن نهادینه کردن مشارکت   های مردمی و برنامه ریزی جهت جلب و جذب این مشارکت ها ، بخشی از نیازمندی های آموزشی و پرورشی را تأمین کنند. بدون تردید ، این مهم می تواند با استفاده از  قابلیت های گوناگون خانواده ها عینیت یابد. تجربه ی کشورهای موفق در آموزش و  پرورش گواه این ادعا است که مشارکت اولیاء در ارائه ی خدمات آموزشی و پرورشی  به مدرسه ها ، همواره با اثربخشی چشمگیر، ثبات برنامه ریزی و موفقیت همراه  بوده است.

   


نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)


یشنهادهایی برای افزایش مشارکت اولیا در امور مدرسه

 یشنهادهایی برای افزایش مشارکت اولیا در امور مدرسه

براي مشارکت اوليا در امور مدرسه ، تدوين راهبردي مبتني بر سازمان دهي و اتخاذ سياست ها و خط مشي هايي که بتواند مشارکت حد اکثري اوليا را به دنبال داشته باشد ، از اهميت و ضرورت خاص برخوردار است . البته سياست مشارکتي بايد با سياست هاي تغيير نگرش مديران و اوليا نسبت به برقراري ارتباط با هم افزايش انگيزه در آنها همراه باشد تا نتايج اثر بخش حاصل شود . در کنار اقدامات فوق برخي از راه هايي که موجب افزايش مشارکت اوليا مي شود عبارتند از : 


1 – زمان کافي براي مشارکت اوليا وجود داشته با شد . در اين جهت ، دولت مي تواند با تصويب قانوني ، حضور اوليا ، به ويژه پدران را در زمان برگزاري انتخابات انجمن اوليا و مربيان مدرسه و نيز تشکيل جلسات عمومي انجمن در طي سال ، به مدت 8 ساعت قانون مند نموده ، جزء زمان کار آنها به حساب آورد . 

2 – باز نگري در قوانين و مقررات موجود در زمينه ي ارتباط اوليا با مدارس و تدوين قوانين مرتبط با موضوع ، در سطحي بالاتر از آموزش و پرورش ، از جمله در هيأ ت محترم دولت يا مجلس محترم شوراي اسلامي ، با توجه به نياز ها و الزامات فرا روي جامعه . 

3 – هدايت قانون مند مديران آموزش و پرورش از جمله مديرا ن مدارس در جهت جلب مشارکت هاي اوليا و ارزيابي از عملکرد آنها در اين زمينه . 

4 – پخش برنامه هاي مناسب از طريق رسانه هاي ارتباط جمعي ، به ويژه تلويزيون ، براي تبيين مزاياي مشارکت اوليا در امور مدرسه . 
www.zibaweb.com

5 – افزايش منابع و امکانات انجمن اوليا و مربيان براي اجراي برنامه هاي مرتبط با جذب مشارکت هاي اوليا . 

منبع مجله پيوند فروردين و ارديبهشت 1387 
http://paknevis.parsiblog.com/
 


نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)


روش هاي برقراري ارتباط ميان خانه و مدرسه


آيا شما به عنوان والدين مي دانيد در قبال ارتباط با مدرسه فرزندتان چه وظايفي بر عهده داريد؟

والدين وظيفه دارند به طور مرتب با مدرسه ارتباط داشته باشند و باکسب اطلاعات کافي از وضع درسي واخلاقي فرزندشان، تصميم معقولي براي مشارکت درتربيت آنها اتخاذکنند. دربرقراري ارتباط بايد به چند نکته اساسي توجه کنند. 


نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)


چرا والدین در جلسات انجمن اولیا و مربیان شرکت نمی کنند؟

 چرا والدین در جلسات انجمن اولیا و مربیان شرکت نمی کنند؟

حضور همه‌جانبه والدين در انجمن اوليا و مربيان و ارتباط آنها با مسوولان مدارس تاثيرات بسيار مهمي را از جمله رشد و افزايش سطح كيفي واحدهاي آموزشي به دنبال دارد. 
شماري از والدين كرماني 
در
 گفت و گو با ايرنا ضمن تاكيد بر حضور در انجمنهاي اوليا و مربيان، اين انجمنها را راهي براي نظارت موثر بر روند و وضعيت تحصيلي فرزندان خود دانستند. 


نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)


هدف از تشکیل انجمن اولياء و مربیان مدارس
هدف از تشکیل انجمن اولياء و مربیان مدارس

 

به منظور تقویت همکاری و مشارکت اولیای دانش آموزان برای کمک به ارتقای کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی و گسترش ارتباط دو کانون مقدس خانه و مدرسه انجمن اولیا و مربیان تشکیل می شود.

 

 به طور کلی مدرسه مهم ترين نهاد اجتماعي ، تربيتي وآموزشي ، و اصلي ترين ركن تعليم وتربيت است كه به منظور تربيت صحيح دانش آموزان درابعاد ديني ، اخلافي ، علمي ، آموزشي ، اجتماعي و كشف استعدادها وهدايت و رشد متوازن روحي و معنوي و جسماني آنان برابر ضوابط وزارت آموزش وپرورش تأسيس و اداره مي شود. اين نهاد با همكاري كليه ي كاركنان و با مشاركت دانش آموزان و اولياي آنان زير نظر مدير مدرسه اداره مي شود. 

 

اركان مدرسه

 

1-  مدير مدرسه

 

2-   شوراي مدرسه

 

3-   انجمن اوليا ومربيان

 

4-   شوراي معلمان

 

5-  شوراي دانش آموزان

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: فرهنگی، مربوط به انجمن، ،
:: برچسب‌ها: هدف از تشکیل انجمن اولياء و مربیان مدارس,
نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)


شرح وظايف انجمن هاي اولياء و مربيان واحد آموزشي

شرح وظايف انجمن هاي اولياء و مربيان واحد آموزشي

 

در ادامه مطلب....


نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)


انجمن کلاسی چیست ؟

انجمن کلاسی چیست ؟

انجمن کلاسی شعبه ویا شاخه ای از انجمن مدرسه است که به وسیله نمایندگان اولیا در کلاسها ایجاد می شود .

با دعوت انجمن اولیا مدرسه از اولیا هرکلاس در ابتدا پیرامون مسائل مدرسه صبحت وسپس از میان اولیای هر کلاس دونفر به عنوان نمایند ه 
آن کلاس در انجمن مدرسه پذیرفته می شوند . این نمایندگان به بررسی مشکلات کلاس در ابعاد مختلف آموزشی وفرهنگی ومسائل دانش آموزان ومعلمین می پردازند. وسپس اولیا کلاس را دعوت وبا توجه به نظرات و پیشنهاد ات آنها به ارائه راه حل وسپس برطرف کردن مشکل در کلاس می پردازند. انجمن های کلاسی یار وهمراه دانش آموزان ودبیران عزیز مدرسه برای ایجاد اتحاد وهمدلی میان خانه ومدرسه می باشند.
انجمن های کلاسی یعنی وارد شدن اولیا در مشارکت واقعی برای حل مشکلات دانش آموزان واولیا مدرسه ایجاد یک رابطه دوستانه با مدرسه وپر کردن شکاف میان خانه ومدرسه انجمن اولیا ومربیان مدرسه فضیلت اکنون پا درراه بسیار موثر ونیکوی کذاشته است .
وبا مشارکت کلیه اولیا در برنامه های مدرسه تصمیم به ارتقای سطح آموزش وبهبود تمام امور مختلف در مدرسه را دارد .(انجمن اولیا مدرسه فضیلت )



:: موضوعات مرتبط: فرهنگی، مربوط به انجمن، ،
نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)


۳۵ راه مشاركت اوليا براي آموزش فرزندان

۳۵ راه مشاركت اوليا براي آموزش فرزندان

 

 

۱ـ اولويت را به بچه‌هاي خود بدهيد.
۲ـ فرزندانتان را تشويق به انديشيدن ، يادگيري و سئوال و كشف موارد جديد نماييد.
۳ـ همراه اعضاي خانواده به انتخاب كمي و كيفي برنامه‌هاي تلويزيون بپردازيد.
۴ـ بهترين زمان خود را به بچه‌هايتان اختصاص دهيد.
۵ـ حامي صميمي فرزندان و علاقمند به زندگي روزانه آنان از قبيل برنامه‌هاي مدرسه و روابط شخصي باشيد.



:: موضوعات مرتبط: فرهنگی، مربوط به خانواده، ،
نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)


تاریخچه انجمن

تاریخچه

پس از انقلاب فرانسه در حالی که کارگاه‌ها و کارخانه‌ها زیادتر می‌شدند، رفته‌رفته مدرسه‌ها ومکتب‌خانه‌ها از رونق بیش‌تری برخوردار شدند. به دلیل اشتغال فوق‌العاده و همینطور اشتغال مادران به کار در بیرون از خانه، و در نهایت دور ماندن فرزندان از والدین، زمینهٔ آلودگی و بزهکاری و خلاف در بعضی دانش‌آموزان به وجود آمد. بنابراین اندیشمندان وقت پیشنهاد تشکیل انجمن اولیا و مربیان را برای نخستین بار در فرانسه دادند که به عنوان یکی از شروط ثبت‌نام دانش‌آموز، شرکت حداقل دوساعت در هفته توسط اولیای دانش‌آموز در آن الزامی بود. اولیا در این جلسات، چگونگی نظارت و کنترل در تربیت فرزندان را می‌آموختند که این طرح نتیجهٔ موفقی هم داشت.[۳]

در ایران

با گذشت پنجاه سال از تاسیس انجمن اولیا و مربیان در فرانسه و با الگوگیری از آن، انجمن خانه و مدرسه در سال ۱۳۲۶ خورشیدی در ایران به وجود آمد. بعدها در مهرماه ۱۳۴۶ انجمن خانه و مدرسه به نام «انجمن ملی اولیا و مربیان» تغییر نام پیدا کرد و امروزه عنوان «انجمن اولیا و مربیان» را به خود گرفته‌است.[۴][۳] پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ و در سال ۱۳۵۸ با تصویب یک ماده واحده توسط شورای انقلاب (که در آن زمان جایگزین مجلس شورای اسلامی بود)، کارکنان انجمن ملی اولیا و مربیان مشمول قانون استخدام کشوری شدند و سازمان انجمن اولیا و مربیان به طور مستقل و به سرپرستی قائم مقاموزیر آموزش و پرورش پایه‌ریزی شد. اساس‌نامهٔ انجمن در سال ۱۳۶۷ مورد تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش قرار گرفت.[۴] در همین راستا هفته پیوند اولیا و مربیان هر ساله در ایران از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ مهرماه برگزار می‌شود که هیئتی منتخب از پدران و مادران، دانش‌آموزان و مربیان، با هدف همکاری در راه پیشبرد امور آموزش و پرورش دانش‌آموزان گرد هم می‌آیند.[۵][۶]


نويسنده : پروین زینالی(مدیر سایت)